Един от най-луксозните и последният Мерцедес на Йосип Броз Тито, доставен през 1977 година от протокола на Маршала когато президентът на бивша Югославия наредил обновяване на парка от скъпоценни мерцедеси, и днес се съхранява на тайно място в Риека.
- Въпреки че старият Титов мерцедес, освен за някои градски събития и протоколи, не се ползва вече 25 години, през всички тези години го поддържаме прилежно, регистрираме, глезим и пазим - заяви за хърватското издание "24 сата" дългогодишният шофьор към кметството в Риека Марко Прерадович.
Става дума за някогашния 280 S, който и днес без проблем достига бързина от 180 км/ч, с мотор от шест цилиндъра, 2800 кубика, 120 конски сили и четири скорости. Оригинален бензин, елегантен черен цвят, хромирани детайли и луксозна вътрешност обогатена с дървени детайли, както и за тогавашните времена, необичайната екстра климатик, и днес е пример за ценно и поддържано возило, чието върховно запазване донякъде е нарушено само на тапицерията на седалките.
Въпреки старостта, впечатляващият мерцедес, чието местоположение вече дълго е добре пазена тайна, е в отлично състояние, като е изминал само 128 000 км.
- Никога не е бил повреден, никога нищо по него не се е чупило, всичко по и в него е оригинално, а причината за малкото километри е заради това, че главно е ползван само за съпровод. Като пиявица е, защото харчи 17 литра на 100 километра - на шега казва Прерадович.
Иначе, този олдтаймер има богата история. До 1992 година е собственост на Полицейското управление в Риека, което го е ползвало за съпровод на най-важните гости. Междувременно, мерцедесът става собственост на кметството, и дотогавашните номера на милицията са заменени с регистрацията на Риека. След мирното разделяне с ЮНА, любимецът на Тито продължава да "живее" и да е свидетел на редица исторически събития. Така през 1992 година директорът на Изпълнителния съвет на Община Риека Славко Линич помолил тогавашния шофьор Пера Радакович с черния красавец да закара покойния риечко-сенски епископ Антун Тамарут до Ватикана, за среща с папа Йоан Павел ІІ, след като през тази година Светата столица първа признава самостоятелността на Хърватия.
По спомените на участниците в тогавашната политика, точно Славко Линич е последният политик, който временно е ползвал този автомобил, и то защото през първите години на Домовинската война друг служебен автомобил не е и имало.
- Да, Линич беше последният политически пътник, който се вози в мерцедеса. Това бяха служебни пътувания до Загреб, Мюнхен, Франкфурт, Венеция... След това автомобилът се е ползвал, но много рядко, за целите на градския протокол и не извън Риека, а кметството мина към използване на обновени возила под наем, главно по-икономичните дизели - обяснява шофьорът Марко.
По неофициални информации, идеята на градските власти е с обновяването на кораба на Тито "Галеб", и този автомобил да стане една от интересните градски туристически забележителности, пише "24 сата".