петък, 10 май 2019 г.

Издръжливият Карман


Автославянската митология познава няколко славни примера за извънредна сила. Все пак, тази сила не е мерена в киловати, нито в конски сили, а във факта, че споменатите автомобили юнашки са издържали години безпощадна експлоатация, а доста често и минимална и неадекватна поддръжка. Те са преминали стотици хиляди километри по всякакви пътища в Югославия, а освен че са ходили на море и планини, зидали са и къщи и са превозвали най-различни товари често надминавайки препоръчителната тежест. Специално място в този автомобилен пантеон има Фолксваген Голф. Това чудо на простото немско инженерство е запомнено като работен кон на четири гуми и десетилетия е виждан като достъпен и благодарен инструмент, който не познава граници на експлоатация. Днес когато повечето Голф 1 все пак се отказаха и отстъпиха трона на някои други богове, за него можем да говорим по един различен начин. Това е Голфът над голфовоте - Голф първо поколение, който успя да надживее Голф 2.


А именно, както е известно, второто поколение Голф никога не е имало своя кабрио версия. Вместо нея, Фолксваген продължил своето сътрудничество с автомобилостроителната къща Карман и продължил производството на Голф 1 с мек платнен покрив. Така пред вас е Голф 1 от 1993 година, последната година на производство на първия кабрио Голф. Първият Голф е представен преди 45 години през 1974 година, а кабриолетът е чакал още половин десетилетие до 1979. Прототип на Голф Кабриолет от 1976 година предвиждал класическо решение без никакви защити от преобръщане, което давало на Голфа елегантна линия въпреки че в основата е бил семеен хечбек. Все пак, заради редицата промени в законите, особено в доходоносния северноамерикански пазар, произвежданият Голф Кабриолет е имал ролбар, който напомнял на дръжка на кошница, което е останало белег на повечето хечбек кабриолети в бъдеще.


Същите тези закони за безопасност директно повлияли върху това Голф 1 Кабриолет да се произвежда до първата половина на деветдесетте години. В мрачните години за кабриолетите, много производители са се решавали на такъв ход и Фолксваген не е бил никакво изключение. Все пак, за разлика от Мерцедес-Бенц, който произвеждал своя SL с минимални изменения, Фолксваген е имал различен подход. Голф е привличал преди всичко млади купувачи, през годините е излизал в редица специални издания, а през 1987 година е получил други брони, които му давали по-съвременен изглед и така скривали факта, че става въпрос за автомобил, който има корени от средата на седемдесетте.


Във финалните години, Голф 1 Кабриолет е имал само един мотор в предлагане и той е бил 1,8 литра с 98 конски сили, отслабен мотор от оригиналния Голф GTI. Точно този мотор носи и този представител от една белградска колекция, един от многото Голф кабриолети, които са се возили из Югославия, но един от редките, който е преживял в повече от добро състояние. Известно е, че всеки Голф 1 десетилетия е бил възприеман като даденост, па и кабриолетите не са били изключение, но този металик бордо екземпляр е удържал зъбите на времето и имал късмет винаги да е в собственици, които са ценили неговите качества и го използвали по правилен начин. В сходство с общоприетите правила на т.нар. German Look, този Голф е получил два детайла заради които допълнително изпъква от масата - тройни джанти BBS и трикрак BBS волан с дървени детайли, който перфектно се е вписал в черния кожен интериор.


На Балканите, Голф 1 продължава да се намира на границата на две митологии. Първата е онази балканската, която продължава да го гледа като слуга, като автомобил за двора, за товар и минимална грижа. От друга страна, Голф 1 е божество, което изисква жертви, но награждава като украса за гаража, топлия съботен следобед и езерото Вьортерзее. Полека, но сигурно, второто учение взема надмощие, а на нас ни оставя възможност да се дивим на дизайна, който преди четири и половина десетилетия е поставил стандартите за цялата автомобилна индустрия.

Автор: Джордже Сугарис
Фотографи: Никола Стоянович и Милош Никодийевич