четвъртък, 24 декември 2015 г.

Годишнина от сръбското военно въздухоплаване

На днешния ден през 1912 г в Ниш е формирана Въздухоплавателна команда и Аеропланска ескадра, а Сърбия станала сред 15-те държави, които в своето въоръжение имали военна авиация.

Сръбското военно въздухоплаване, формирано на 24 декември 1912 г в Ниш, разполагало с 12 самолета, два балона и централа за производство на водород за балони. Информациите събирани за положенията на неприятелите през това време са пренасяни и от пощенски гълъби, така че и гълъбовата поща станала част от въздухоплаването. Необходимостта за формиране на авиация растяла в балканските държави, които се подготвяли за война с Турция.
Коста Милетић у балону током школовања у Русији 1902. године
Подготовката на авиацията е започнала през анексионната криза от 1909 година с купуването на два балона от Германия. Първият обучен за тяхното управление е капитан Коста Милетич, който няколко години по-рано е завършил школа в Петроград. Един от балоните е имал вид на змей, символично наречен "Босна и Херцеговина", който в единия си край е бил вързан с въже за земята, докато сферичният балон носел името "Сърбия" и свободно летял с видимо изтъкнато сръбско знаме.

През пролетта на 1912 г Кралство Сърбия взима кредит от 30 000 динара за авиацията и праща шест човека на обучение във френските школи за пилоти Блериоа и Фарман. Първи завършва Михайло Петрович, който получава диплома от Международната летателна федерация и летателна значка №979. Бил е между първите хиляда пилота в света. Преди избухването на Първата балканска война се купуват и първите самолети "блерио", "фарман" и "депердисен". Ангажирани са и няколко чуждестранни пилоти като помощ на сръбските летци, които нямали достатъчно опит. Военното летище се намирало на Трупалско полье в близост до Ниш.
Први аеродром на Трупалском пољу код Ниша
Първият боен полет е направен през март 1913 година когато Върховното управление праща Приморски аероплански отряд в Албания като помощ на черногорската войска. Пилотът Михайло Петрович видял разположението на турците около обиколения Скадра. Тогавашните самолети са били от крехки конструкции от дърво и платна, слаби мотори от 50 до 70 конски сили и всеки порив на вятъра или промяна в температурата влияели на полета. На Петрович, при връщането от задачата, най-вероятно в последствие на метереологични причини се откачил коланът с който е бил вързан или паднала цялата седалка и той изпаднал от самолета и паднал близо до летището. Парашутите тогава не са били част от екипировката на пилотите, така че Петрович трагично завършил задачата и станал един от първите пилоти загинали по време на изпълнение на дълга си.
Михајло Петровић, српски пилот обучаван у Фармановој школи у Француској
Над турските позиции са прелитали и Живойн Станкович и Миодраг Томич. Освен наблюдение сръбската авиация е извършвала и бомбардирания и така става петата държава в света, която употребява самолетите в бойни действия.

Сърбия е между първите държави в света приела закон за въздушния транспорт. "Уредба за транспорта на машини, които се движат във въздуха" е приета на 3 март 1913 г за контрол на полетите над територията на Сърбия. Уредбата първоначално е приета за прекъсване на прелитанията на австро-унгарските самолети, които без разрешение летели и наблюдавали области по границата и долината на Морава с цел притискане на Сърбия да се изтегли от адриатическите брегове след победата в Първата балканска война.
Авион Блерио на коме је извршен први борбени лет
За разлика от съвременните военни самолети, през Първата световна война летците са били невъоръжени. Отбелязано е, че сръбският пилот Миодраг Томич по време на полет забелязал австро-унгарски пилот. Единственото което могли е да си помахат един на друг. В следващи полети вражеските пилоти стреляли с пистолет, опитвайки така да свалят сръбския самолет.

По повод стогодишнината на сръбското военно въздухоплаване Радио-телевизия Сърбия излъчи през декември 2012 г документален филм от две части "Век доблестни", който хронологично показва развитието на военната авиация от създаването й до днешни дни.