сряда, 8 юни 2016 г.

Таратайка Юго на рали през България и половината свят!

 
Ентусиасти от Риека с Юго ще опитат да прекосят 27 държави, за да стигнат до Улан Уда.

Ако сте мислели, че Югото е преживяло своето време на активна служба в спортния автомобилизъм, то се лъжете. Рали Монгол ще приеме участници от Хърватия, по-точно Риека, които с крагуевското чедо ще опитат да стигнат до Улан Уда в Русия.

В ралито участват около 250 отбора от цял свят, а входни точки за пътешествието на всякакви таратайки е Лондон или Прага.

Историята за Юго е само една от морето подобни в рали Монгол, а целта на участниците е да се стигне до отреденото място по какъвто и да е начин, само без използването на първокласни пътища. Това означава, че екипажите трябва да избират маршрут, да се справят по всички възможни начини само с една цел, а тя е успешно завършване на пътя и пристигане в крайната точка. Всичко това е неизвестно, тъй като от рали Монгол в родините си се завръщат само екипите, но не и автомобилите, които и преди ралито не са стрували повече от куп желязо за скрап.

За возилата на рали Монгол гласи златно правило "колкото по-стари и неадекватни, толкова по-добри". Правило е и екипажите да платят 1000 лири за благотворителни каузи, а и още 650 лири за такси за регистрация при организаторите на състезанието.

Подготовката на "Юго 55" вече е започнала. Автомобилът според хърватските медии се намира в сервиз където му се затягат отворите, което е от най-голямо значение, тъй като екипажът трябва да вземе седем визи, за да стигне до крайната цел. Ако някой мисли, че конкретният модел е избран произволно то много се лъже. "Юго 55" е изнамерен в един частен гараж във Велика Горица, а предходният, иначе първи собственик на автомобила напълно сигурно ще е горд, че точно неговият любимец в напреднали години потегля на път за влизане в историята.

"Мислим, че това може да запали, а и е шега. Ако нищо друго, ние поне добре се забавляваме", коментира Филип Якович, "юго" ентусиаст, цитиран от риекския "Нови Лист", който допълва, че за пътя им липсва още много.

Измежду останалото на тях са им нужни части за "Юго 55", филтри, гуми, помпа, но и някой който може да боядиса избледнелите места и останалото от боята, която е нанесена в лакиращото отделение на Застава.

За онези, които са забравили, "Юго 55" има мотор от 1116 кубика и 40 киловата. Производството на Югото е започнало през 1980 година в Крагуевац, за да приключи на същото място през 2008 г.

Интересно е, че заводски отбор към тогавашната фабрика Заводи Червена Застава, на 14 февруари 1975 година с пет автомобила Застава 101 тръгват на път от Крагуевац до Килиманджаро. Тогава те в несравнима експедиция минават 11 000 километра, преминавайки нубийската пустиня, през саваната и блата до крайната цел. Стигат до Килиманджаро, а интересното е, че през пустинята автомобилите трябва да карат със скорост от 120 км/ч, защото всяко намаляване означавало и затъване в пясъка до пода на доста модифицираните автомобили.

Така е било някога, а тъй като сега Застава няма рали отдел, момчетата от Риека тръгват на път в своя режисура. Ако имат късмет, те ще въртят километри през Сърбия, България, Унгария, Румъния, Чехия, Словакия, Турция, Грузия, Азербайджан, Иран, Туркменистан, Узбекистан, Таджикистан, Киргизстан, Китай, Монголия, Русия, Казахстан, Естония, Латвия, Литва, Беларус, Украйна, Молдова.