Фолксваген Голф не е първият автомобил за който се помисля при споменаването на думата олдтаймър. Все пак, става въпрос за една от най-разпознаваемите класики от Волфсбург и то в най-голяма степен заради три букви - GTI. През март 1975 година, когато Голф GTI първо поколение е видял бял свят, легендата за Голф е получила своята най-важна глава, а народът е получил ново право; право на достъпна скорост. Съвсем очаквано, Голф GTI бързо е станал предмет на желание, а тази страст не е стихвала и с отминаването на десетилетията. Дълго тези голфове са били мъчени и модифицирани, а много екземпляри по един или друг повод не са доживели да влязат в периода когато станаха пълноправни класици.
Като всеки, който е растял през осемдесетте години, Мица е искал Голф GTI и днес го поставя на високо място в списъка най-драги автомобили от младостта: "Мой добър приятел имаше син Голф GTI, който отдавна купи в Панчево. Возил съм се в него, и това определено е автомобил от моето време. Тогава не можех да го купя, но ето, никога не е късно." Докато желанието за него е съществувало дълго само в рамките на абстрактна идея, планът за купуване се е родил след едно пътуване в Австрия: "Бях на събора Вьортерзее и когато се върнах веднага знаех кого да питам дали има някой GTI за мене. Веднага получих съобщение, че има един от 1982 и така го купих. Това е мой приятел, който имаше девет броя, а сега има осем." За Мица най-важно е било неговият GTI да няма никакви модификации, а получавайки сертификат от Фолксваген за произход, потвърдил, че в него се намира и оригиналният мотор. Преди Сърбия, този Голф е бил в Италия, което още на пръв поглед разкрива допълнителни мигачи на предните калници.
Голфът е стоял с години и му е било нужно едно добро измиване и малко освежаване, но набързо е бил готов за онова което прави най-добре - шофиране което никога не е досадно: "Често го карам нощем. Не знам защо всички тези коли се карат повече вечер отколкото през деня, може би защото няма задръствания и тогава е много по-спокойно." Самото шофиране той описва като доста просто, но същевременно интензивно, имайки предвид че Голф GTI е автомобил от периода на аналоговото шофиране необременено от излишна електроника и сложни системи, които отнемат на шофьора пълния контрол над автомобила. Започвайки от 1982 година, Голф GTI е имал 110 коня и петстепенна скоростна кутия като стандарт, което за този автомобил от 840 кг е давало чудесни характеристики за периода, а и днес е повече от достатъчно за километри безгрижна забава.
Единственият детайл, който при купуването е отстъпвал от оригинала са били джантите Пирели, които отговаряли на Голф 2. При този търсен модел съществуват определени вариации, така че джантата за Голфа от второ поколение е имала девет дупки и формата на буквата Р, докато нейната по-ранна версия е имала осем отвора и е значително по-рядка. При купуването на автомобила, Мица тръгнал да търси джанти, които отговарят на неговия Голф и ги намерил в Словения. Така Голфът получил своя окончателен изглед, който сега напълно отговаря на ранните осемдесетте години и периода когато Голф GTI първо поколение е властвал в своя клас.
След десетилетия в които е преживявал като стар хечбек в който има достатъчно сила за мъчене и дивеене без никакви грижи и адекватна поддръжка, Голф GTI се завърна на трона със звуци на фанфари, този път като класика, която е белязала големи промени в света на автомобила и която сега предизвиква уважение на поколения любители. Зрял, здрав и в пълна сила, Голф GTI на Мица е екземпляр от своя вид в идеално състояние за когото той иска да остане в семейството, когато синът порасне и придобие достатъчно шофьорски опит. До тогава, празните белградски улици ще бъдат неговото игрище, в нощни шофирания в които всеки завой е причина за широка усмивка.
Автор: Джордже Сугарис
Фотографи: Милош Никодийевич, Никола Стоянович