понеделник, 18 май 2020 г.

Преди 40 години започна производството на Застава 128


Първата серийна бройка слезе от производствената лента в Крагуевац на 16 май 1980 година, чак 11 години по-късно в сравнение с началото на производството на този модел в Италия.

Всъщност, недълго след преставането на производството в Италия, пресите са пренесени в Югославия. Местната версия почти напълно е била идентична с италианската, съответно последният редизайн, който е представен през 1976 година с пластмасови брони, големи задни светлини и четвъртити фарове.

В сравнение със своята хечбек версия, Застава 101, 128 никога не е имала и близка популярност, преди всичко заради своята по-малко практична каросерия. Така до 2008 са произведени 228 274 бройки.

Рекордното годишно производство е през 1987 с общо произведени 33 447 бройки. През юли тази година, работниците в Застава са сглобили 3932 бройки, което се смята за рекорден месец за Застава 128.


Рекордното дневно производство е постигнато на 27.12.1984 с общо 132 произведени автомобила. Юбилейната 100 000 кола слиза от производствената лента през 1986, а 200 000 четири години по-късно.

В произведените бройки се смятат и партидите за износ, които Застава изнася в Египет, където са се сглобявали и смятали за местно производство. С изключение на спойлера и знака на марката Насър, други големи промени в сравнение с югославската версия не е имало.

Освен в Египет, Застава 128 се е изнасяла и на някои европейски пазари, включително и Великобритания, където се продавала под името Юго 413, където четворката означава броя врати, а 13 е обозначението на мотора от 1300 кубика и 65 конски сили.

Най-честият мотор в Застава 128 е онзи от 1100 кубика и 55 к.с., докато 1300 с 65 к.с. е вграждан далеч по-рядко.


В Италия, а и по света ФИАТ 128 е бил прилично успешен автомобил. Титлата автомобил на 1970 година получава заслужено преди всичко заради изключително напредналите технически решения, които са актуални и в днешните автомобили.

Бил е пример за много производители, които базирали работата над своите модели именно върху ФИАТ 128. Някои от тях са достигнали конструктивни стандарти и 11 години след началото на производството на ФИАТ 128.

Имал е редица версии и производни, включително комби, роудстар и купе, докато неговата хечбек версия, Застава 101, е първият модерен хечбек в света с предно задвижване, назъбена кормилна щанга, напречно поставен двигател, задвижван с назъбен ремък, окачване макферсън и предни дискови спирачки.