сряда, 28 август 2019 г.

Дипломатът от Далечния Изток


Днес Китай е един от водещите световни автомобилни пазари, който непрекъснато се увеличава и диктува тенденциите чак и в най-изтъкнатите производители. Така БМВ и Мерцедес-Бенц заради китайските купувачи произвеждат Серия 3, съответно С класа с удължено междуосово разстояние, но ситуацията е била драстично различна преди няколко десетилетия. Тогавашните удължени мерцедеси са били от сериите W114/W115 и W123 и са били предназначени за хотели и дипломатически представителства. В същото време, в Китай е било просто невъзможно да имаш собствен автомобил. Все пак, посолствата на запад е трябвало да имат свой автомобилен парк и така една дълга черна W123 лимузина пристигнала в СФРЮ.


Този W123 от 1985 година е поръчан директно от фабриката във версия 250 с ръчна скоростна кутия и го задвижа редови шестцилиндров мотор 2,5 л с четиригърлен карбуратор. Неговият сегашен собственик Мирослав спомена, че това е един от 5200 произведени удължени W123, така че при поръчването, от оборудването е получил Бекер музика, електрическа антена и климатик, но не и електрически стъкла. Номерата, които е носил са били BG-88-A08 и е шофиран до 1998 когато е продаден на търг: "Собствениците са го държали в гараж двадесет години, аз го купих от тях и проведох година да го оправя." Работите са обхванали поправяне на ситни детайли и климатика, който дълго не е работил, а някои от тези детайли са били изненадващо трудни за намиране. Имайки предвид, че каросерията на този автомобил е различна от редовната W123, отделни лайстни са единствени  и с това редки. Задната лява лайстна така е дошла от Бангладеш, докато тасовете за джантите от 15 инча също са търсени дълго.


Както казва Мирослав, шофирането заради дългото междуосово разстояние е малко неудобно в тесните градски улици, но след първоначалното привикване не представлява никакъв проблем. Още една специфичност на този мерцедес е задното нивелиране, опция, която кара пътниците на задната седалка на практика да плават по време на возенето. Автомобилът е регистриран за осем човека, със сглобяема средна седалка от две части. Заради нестандартната дължина Мирослав два пъти е размислял за купуването на този автомобил, но неговият гараж за щастие бил достатъчен да задоми лимузината от над 5,3 м.


Големият черен мерцедес не оставя никого равнодушен, което Мирослав забелязва по време на всяко шофиране. Все пак, една група хора реагира най-топло когато види автомобилът да преминава: "По-старите пионери редовно махат, а някои ми отдават чест и това е най-интересната част от шофирането." Въпреки че този черен Мерцедес-Бенц няма връзка с Тито, първата асоциация някак винаги е доживотният председател на СФРЮ и неговите 600 Пулмани.


В заслужена пенсия, този дълъг мерцедес, благодарение на Мирослав сега отново блести в пълен блясък. В своя трудов стаж той е служил под червеното знаме с петте жълти звезди, а днес е с трибагреник и петокраката на пилона, той напомня на времената когато автомобилната индустрия беше много по-проста.

Автор: Джордже Сугарис
Фотограф: Милош Никодийевич