петък, 16 август 2019 г.

Последният SL класик


Когато Джанис Джоплин в разговор с бог питала защо не й купи Мерцедес-Бенц, доста сигурно е, че не е мислила за нито една лимузина. Всички нейни приятели са карали Порше, така че Мерцедес-Бенц SL е бил единственият възможен избор. От първото появяване в песента, SL е станал Мерцедес-Бенц за който най-много се копнее. Искали са го всички, без оглед на славата и богатството, защото SL е бил синоним за успех и свобода. С представянето на модела R129 през 1989 година, Мерцедес-Бенц е създал още една икона, която този път е направила безсмъртна друга група творци. Като пълен контраст на златото, копринените ризи Версаче и всеобщото прекаляване през деветдесетте години, елегантният черен Мерцедес-Бенц SL500 е бил символ за статус за рапърите от двете американски крайбрежия, а 2Рас не е изпускал възможност да го вплете в своята лирика.


Съвсем очаквано, SL500 е бил шедьовър на дизайна и технологиите, дял от глобалния култ. Той е повлиял над всекиго, който е израствал през деветдесетте години и е бил част от много от момчешките и тийнейджърските автомобилни фантазии. Отраствайки с мерцедеси, Ненад като хлапе е можел да иска само един автомобил и това е бил точно SL500, а истинският автомобил е намерил едва наскоро и то като четвърти R129: "Колата е от 1992 година, това е първата серия, с К-главата. Има 80 000 километра на таблото и съм го купил от първия собственик, който го е вкарал в Сърбия през 2000 година Получих го с твърд покрив и оригинални полумесецови джанти от 16 цола, а после му поправих някои детайли - поставих тези AMG джанти от периода и му върнах оранжевите мигачи и стоп светлини."


Докато е имал SL320, Ненад копнеел да кара точно 500 версията, защото тя по най-добър начин балансира рафинираната сила с разумен разход и разходи по поддръжката. Ненад подчерта, че и по-рано е искал да има рестилизираните версии, карал е такива, но сега приоритетите са се променили и най-много цени оригиналния изглед на R129. Погледът на Ненад над SL се променил по още един начин, а той е, че сега това е автомобил за наслада: "Когато бях по-млад, всички предходни SL-ове ги карах всекидневно, и зимата и лятото, и ми бяха автомобили за всичко, по-различно се държах към тях. Сега имам всекидневен автомобил, а това станаха коли, които карам когато искам. Сега това е някаква различна любов, може би и болест."


В своята колекция има още един Мерцедес-Бенц SL с V8 мотор, R107 380SL, Ненад се обърна и към напредъка, който R129 е направил в сравнение с предшественика: "Голяма е разликата в полза на R129, защото е бил далеч пред своето време когато е направен. Още повече, такъв е бил и R107, но разликата от появяването му до R129 все пак е двадесет години. Този SL вози като който и да е друг модерен автомобил и като който и да е друг модерен Мерцедес. Много неща, които са въведени в него някои автомобили и сега ги нямат и всичко това създава впечатление за шофиране на напълно актуален модел. Всичко е на ток и на копче, таванът е напълно автоматизиран и всички системи за сигурност дават отпускащо шофиране. Също така, автомобилът е достатъчно силен и може да се шофира и бързо, а и полека да се наслаждавате на него." Също така ни показа и много изтънчените разлики в еволюцията на SL500 и важността на налагане на автомобил в който няма отстъпване от фабричните технически решения: "Първата серия с К-глава има същите коне като по-късните версии с директно впръскване и ускорението им е същото, но изглежда тази версия е по-остра и по-добре поема газта. Също така, това е автомобил, който не търпи никакви импровизации и на когото всичко трябва да е съвършено, за да бъде усещането съвършено и затова ми е драго, че го намерих в такова състояние."


Освен интимната и емоционалната страна, Ненад се опитва да бъде обективен към R129 и досега не му е намерил нито една забележка: "Това е автомобил, който беляза моето детство. От друга страна смятам, че този автомобил след тридесет години откакто е представен изглежда сякаш не е остарял." Във време когато понятието класика и колекционерски автомобили вече добре са захванали много модели от 21 век, наследникът на серията R129 продължава да не намира своето място сред останалите SL-ове, а това говори само едно - Бруно Сако е създал още един шедьовър с който запечата деветдесетте години като върха на Мерцедес-Бенц.

Автор: Джордже Сугарис
Фотограф: Милош Никодийевич