В каква степен се спазват правилата за движение в Босна и Херцеговина? Според статистиките, недостатъчно. Участниците в движението вярват, че нови законови решения могат да помогнат.
"Автомобил се заби във витрината на магазин в центъра на Сараево", "Кола удари жена, завърши на таван", "Черен уикенд в БиХ", "Баща, майка и дъщеря загинаха в удар между влак и автомобил в Добой", "Убил две девойки и побягнал" - това са само част от заглавия, които често се виждат в медиите в Босна и Херцеговина. Статистиката е поразяващата. В БиХ през 2016 г са се случили повече от 25 000 пътни инцидента. В тази държава през изминалите десет години в пътни инциденти са загинали 3600 души. Черните хроники са препълнени с ужасяващи детайли за катастрофи и загинали.
Улиците в Сараево, но и в някои други градове на БиХ, в късните нощни часове стават пътища на смъртта. Млади желаещи доказване, често в алкохолизирано състояние, тероризират гражданите застрашавайки собствения и живота на другите с бесни гонки на "напомпани" автомобили. За тях не съществуват пътни знаци, те не мислят за последиците. Между тях има и такива, които вярват, че са над закона. Мнозина твърдят, че не става въпрос за любители на автомобилите, а за потенциални убийци. Дали това проявление ще бъде премахнато с новите правила за движение?
Законът би трябвало да е еднакъв за всички
Енвер Фератович е шофьор с 13-годишен опит. Казва, че състезанието като спорт е "много интересен начин на забавление" и има все повече поклонници. "За съжаление, днес има доста и от немарливите, безсъвестни, които само мислят, че са любители на автомобилизма. Неколцина от тях предизвикват хаос по градските улици. Някои са жадни за доказване, шофират в алкохолизирано състояние, а вероятно има и такива, които са под действието на наркотици. Заради неконтролираното даване на газ по градските улици има и смъртни случаи. Такива нямат никаква връзка с истинските любители на автомобилите. Истинските любители на автомобилизма имат организирани сбирки, понякога и състезания между автомобилите, но в контролирани условия, на сигурни терени и с уважение на пътните правила", казва Енвер Фератович.
Нашият събеседник казва, че законът трябва да е еднакъв за всички, но това, за съжаление, не е така. "Колко пъти сте виждали скъпи автомобили със специални номера чийто шофьори се държат изразително нагло? Това са онези, които мислят, че са над закона, които минават само с устно предупреждение или изобщо не ги санкционират. Не е тайна, че в този град има шофьори, които никой не смее да спре. Уважавам законите, вече две години нямам нито едно нарушение, но често съм цел на пътната полиция само защото имам хубави алуминиеви джанти и, заради моето тригодишно дете, тонирани задни стъкла. Уважавам полицията, но тя трябва повече да се посвети на онези, които наистина нарушават правилата и застрашават живота на гражданите. Добре е, че в новия закон са засилени мерките за наказания, това е правилен ход, но се надявам да се изпълнява и на "татините синове", казва Фератович.
Целта на новия закон е "спасяване на животи"
Новият, по-строг Закон за сигурността на движението в БиХ влезе в сила от средата на февруари 2017 година. Министерството на транспорта и комуникацията смята, че законът ще оправи положението на пътищата и ще намали броя на пътните инциденти. Министърът на транспорта и комуникацията в БиХ Исмир Юско казва, че целта на новия закон е "спасяване на човешки животи". "Фактът, че през изминалите десет години сме изгубили 3600 човешки живота, което в БиХ е равно на броя на населението на някой малък град, показва колко е алармиращо положението когато става дума за сигурността на движението. Абсолютно сме уверени, че тези наказания, които за условията в БиХ са изключително високи, ще дисциплинират голям брой от онези, които правят нарушения на пътя. Вярвам, че много граждани на БиХ, участници в движението, ще вземат предвид новите наказания в размер от 150 до 1000 марки. Повтарям - целта ни е спасяване на човешки животи", казва министър Юско.
Надлежните твърдят, че с новия закон се поправят много слабости в стария, който не се е променял още от 2006 година. Въведени са и нови, които би трябвало да повлияят на културата на движение на шофьорите в БиХ, защото много ранни законови наредби не са давали желания ефект. Според новия закон, най-строго се наказват шофьори под влиянието на алкохол - глоба до 1000 марки и задържане в полицейския участък до изтрезняване. За превишена скорост, както и за превоз на дете по-малко от 12 години на предната седалка, глобите са от 400 до 1000 марки. За шофиране без колан глобата е от 100 до 300 марки. Използване на мобилен телефон или други аудио или видео уреди по време на шофиране се наказва от 100 до 300 марки. За нагли маневри и силен шум шофьорите ще плащат наказания от 50 до 250 марки. Шофиране без положен шофьорски изпит ще се наказва от 400 до 1000 марки, докато е предвидена същата глоба и за шофиране на нерегистриран автомобил.
Наказания и за пешеходците
В новия закон е предвидено и наказание на другите участници в движението - пешеходците и колоездачите. Пешеходците вече няма да могат да използват мобилни телефони или други уреди при движение по коловоз или пресичането му. Според полицейските данни, много пътни инциденти се случват заради немарливи пешеходци - използване на мобилни телефони, слушалки, при пресичане на улица. За това нарушение, пешеходците и колоездачите ще плащат глоби от 40 марки.
Повечето граждани на Сараево подкрепят новия закон, въпреки че мнозина се съмняват в неговата цялостна победа. "Ако и този закон се спазва като стария, тогава няма да има никакви ползи, без оглед на височината на глобите. Каква полза от закона, ако той важи за едни, а за други не? Трябва да се наказват всички, които нарушават закона, а не едни да се глобяват, а други да се пускат да дивеят по улиците", казва А.Х.
А.В. от Сараево смята, че повишаването на глобите за нарушаване на пътните правила и новия закон за сигурността на движението в цялост, ще повлияе положително на шофьорите и другите участници в движението. "Новите мерки ще накарат мнозина да се придържат към закона, но ще има и такива, които ще се изкушат да дадат подкуп, за да избегнат плащането на високите глоби. Това го имаше и досега. Народът в БиХ е беден и сигурно ще има такива, които мислят, че е по-добре да опитат да подкупят полицая с 30 или 50 марки, отколкото да платят глоба от 100 до 1000", казва А.В.
Хората с инвалидност остават незащитени?
Сараилията Нияз Мемич казва, че за 20 години шофьорски стаж е платил само две глоби. От новия закон не очаква особени промени. "В този пакет по-строги законови наредби трябваше да има и по-строга и честа вътрешна проверка на полицейските служители, защото сега опитите за подкупване сигурно ще се удвои. Също така, мисля, че хората с инвалидност отново останаха орязани от такова законово решение, защото отбелязаните паркоместа за тях останаха на практика незащитени - глобата за непозволено паркиране на такова място е същата като за обикновено нарушаване на правилата за паркиране. За сравнение в държавите от Европейския съюз, за това нарушение се плаща 15 пъти по-голяма глоба от глобата за обикновено нарушение при паркиране", казва Мемич.
Повечето анкетирани граждани са съгласни в оценката, че новият закон най-много ще повлияе на онези, които и досега са били съвестни участници в движението. Въпреки че в началото приемането на новия закон може да бъде положително, пълните ефекти не очакват така бързо. Вярват, че освен репресивните са необходими и превантивни мерки, като обучение и кампания, но и подобряване на качеството на пътната комуникация.
Автор: Самир Хусеинович