събота, 14 януари 2017 г.

Започва 10-ия "Кустендорф"

Почиње 10. „Кустендорф“
Международният филмов и музикален фестивал "Кустендорф" вече девет години дава възможност на млади създатели от цял свят да представят своите творения и да учат от непосредната комуникация с признати автори, а както изтъква неговият основател Емир Кустурица, от Мечавник в "орбита на сериозната филмова сфера" са изстреляни пет режисьора.

На конкурса "Кустендорф" под юбилейния №10, който започва днес, пристигнаха почти 500 филмови студенти и млади автори от цял свят, а селекторите Мая Кустурица, Светолик Мича Зайц и Марко Милосавльевич са избрали 22 късометражни творби на автори от 19 държави, които ще се състезават за Златно, Сребърно и Бронзово яйце.

"Трудно е да се опише общото впечатление за всички филми показани на конкурса, защото те се различават между себе си много по съдържание, продукционните околности и средствата с които си служат. Между 500 филма имаше и аматьорски продукции снимани с камери на мобилни телефони, но и големи и скъпи филми с редица локации и масови сцени", споделят Мая Кустурица и Марко Милосавльевич.

В програмата на 10-ото издание на фестивала ще бъдат показани 20 игрални и по един документален и анимационен филм, които се, по думите на селекторите, отличили по впечатляващото възприемане на света и вещината в използването на филмовите средства.
Лав Дијаз и Емир Кустурица у Дрвенграду
Кустурица и Милосавльевич са забелязали и че самотата е доминантното усещане в преживяването на света от младите филмовите автори по света, докато в жанров и тематичен смисъл селекцията е прилично разнолика.

"В селекцията има блокове филми за които може да се каже, че са свързани. Например, сериозната комедия на Джоу Джоу Лам "Отплувай, отплувай" изпитва въпроса за личната идентичност в света в който глобалните миграции са факт. Глобалните миграции са и условието за драмата на Али Асгари и Фарнуш Самади "Тишина", която чрез ситуацията на бягство в чужда държава и култура донася лична и трагична история", изтъкват селекторите.

Две световни премиери на сръбски творения в състезателната програма на "Кустендорф"

В сравнение с чуждестранните, забелязали са селекторите на "Кустендорф" Мая Кустурица и Марко Милосавльевич, филмите на сръбските автори обръщат общественото внимание и третират събития от новата история.

"Все пак, по темите, естетика и преживяване на света, филмите на нашите автори са подобни на световните тенденции. Изглежда глобализацията върши своето", заключават селекторите и допълват, че два сръбски филма ще имат своята световна премиера в състезателната програма на тазгодишния "Кустендорф".

Има няколко филма, чието вдъхновение е материалната реалност на филмовите герои да се заменя от друго преживяване на света, каквито са "Цялото небе се събира в окото на мъртвите крави" на Франциско Алегри или "Преди да заспя" на българския режисьор Николай Тодоров, в които филмовите герои заменят материалния свят за магичния свят на горите.

Филмът "Възнесение" на португалския режисьор Педро Пералта е филм вдъхновен от религиозни мотиви, амбициозно замислен като апокрифна история от живота на светец, докато от друга страна осъществяването на "Лулу" в реалния живот произлиза от активния подход и познатата тема за насилието между партньори, а става пълнокръвна драма за порастването, комбинираща игрални и анимационни последователности, разказаха селекторите.

Темата за насилието, допълват Кусутрица и Милисавльевич, е третирана напълно различно във филипинския филм "Сандра", като дял от ритуал за прехода и начин за осъществяване на близост.

Младите режисьори, по думите на селекторите, използват условностите на класическата филмова естетика да разкажат своите истории, такъв е филмът на Саша Каранович "Ой, Крайно", изведен в един мизанкадър, говори за унижението на работника.
Јубиларни 10. „Кустендорф“ одржава се од 14. до 19. јануара у Дрвенграду
"Интересни са и културните специфичности. "Дадия" е непалски филм, чиято тема е отказването от живота на село, тема, която ни е позната, но от перспективата на култура различна от нашата. Примерите, които гледат младите автори са различни. Иван Бакрач във филма "Малеш" едновременно си служи с елементи на кемп естетика и магически реализъм", забелязали са селекторите.

Кустурица и Милосавльевич изтъкват, че в идеална ситуация, младите автори носят нови и неразказани истории, а по-често те показват, че е възможно познати теми да се разказват по нов начин и филмовото изкуство дава тази възможност.