четвъртък, 4 февруари 2016 г.

Ударът на Ноле, който промени историята на тениса


Полуфиналът на Откритото първенство в САЩ против Роджър Федерер през 2011 година донесе истинска спортна драма, подсилена от отношението на публиката в Ню Йорк, която още от началото застана на страната на своя любимец от Швейцария. И не е чудно, пет пъти пред нея е вдигал трофея, а беше на път и за шести. В петия сет водеше с 5:3, имаше преднина от 40:15 и сервираше за триумф.

Новак срещу себе си имаше най-добрия в света, а и повече от десет хиляди привърженици, които вече празнуваха успеха на Федерер. Колкото и ситуацията да не беше справедлива, в него нещо се преломи.

Вместо да се предаде, каквото биха направили мнозина, или яд, който някои биха имали като единствен отговор на такава несправедлива ситуация, той се отпусна.

Последва действие което ще се помни и по-дълго отколкото ще трае кариерата на Джокович.

Последните множество възгласи "Роджър! Роджър!", Федерер сервираше силно, а Новак за част от секундата разбра, че топката отива в неговата дясна страна.

Форхендът, който направи описа диагонално движение, което остави швейцареца на едно място, а публиката утихна.

Историята на тениса в този миг започна да се променя.

Новак се усмихваше.

И ситуацията в която се намираше.

И пристрастните зрители.

И завръщането на тишината.

А и величието на собственото умение.

Обърна се към трибуните зад себе си и повдигна ръце, усмихнат, призова хората да подкрепят и него.

Не спечели всички от тях тогава, но разбра, че никога няма да успее да има всички любители на белия спорт на своя страна. Отпусна се - и тръгна към исторически подвизи.

От онова 3:5, стигна до 7:5 и трофея.

От този ден Федерер, който имаше два поредни мачбола, спечели само още един турнир от Големия шлем, вдигна 17-ата титла в Уимбълдън през 2012. А Новак?

Новак от този форхенд спечели два пъти Откритото първенство на САЩ и Уимбълдън, а четири пъти покори Австралия.

Тенисът вече не е същия след този ретур.

Роджър Федерер не искаше да признае, че Джокович направи майсторски удар.

"Мислите, че той удари така топката защото е бил самоуверен? Дали се шегувате с мен? Мисля... наистина. Кой играе така планирано на сервис за мача? Може би той... Аз никога не съм", заяви Федерер след мача.

"Това беше важна точка на обрата", заяви за този мач и този ретур Джокович, добавяйки: "Понякога има моменти, които променят всичко. Бях бесен тогава. Само защото изпуснах гейма при мой сервис. Бях бесен и на публиката. Роджър е спортна легенда заради успехите, заради онова което е на терена и извън него, така че често е любимец на публиката. Но на мен ми беше трудно. Не искам да лъжа. Но не може да хвърляте вината върху публиката. Трябва да заслужите тяхната подкрепа. А както премина петия сет, привържениците бяха все по-гласовити. Но нещо в мен разбра това. Изгубих точката при 15:30, стана топка за мача и си казах: "Ок, сега ще дам всичко от себе си. Няма смисъл да съм ядосан повече. Сега вече няма смисъл". Това са моменти когато трябва да извадите нещо от своите магии. Имайки в погледа околността в която бях, това е най-добрият удар, който съм правил в кариерата ми".