"Друже, придружи се към нас", шофьори на Юго сърдечно поздравяват туристи, които сядат в автомобил който вече не се произвежда, но връща спомена за държавата, която престана да съществува.
Юго, символ на бивша Югославия, отново се движи по белградските улици.
Както и в други места някога заробени зад омразната Желязна завеса, главният град на Сърбия намери оригинален начин, който се допада на любопитните, па и на носталгията към живота през комунизма.
В тричасова обиколка за посетители, повечето чужденци, разглеждат някои от най-важните места в югославската история, а возейки се в някое от присъстващите навсякъде Югота краят на обиколката правят покрай гроба на Тито в Къщата на цветята.
"Хората идват, за да опитат возенето в иконичен автомобил, което не им се предлага никъде другаде в света", заяви за АФП Йована Стойилкович, управителка на туристическа агенция Юготур.
Последните "югичи" са произведени преди десет години, но Стойилкович казва, че все още са популярни сред чуждестранните туристи на тура, който се нарича "Възход и падение на нацията".
"Нещо като обиколка на Берлин с трабант", обяснява Стойилкович.
Освен Юго, и автомобили Фичо и Застава 101, произведени в Крагуевац, са били гордост на комунистическа Югославия и в онази епоха са били много популярни заради ниските цени. Но, Юго често е бил предмет на подигравки заради дизайна и неиздръжливостта.
Юго като предмет на осмиване се появява и в холивудския блокбастър Умирай трудно 3 от 1995 година, в който главните роли играят Брус Уилис и Самюел Джаксън.
Днес туристи от всички краища на света могат да се повозят в Юго, който на върха на популярността си е изнасян от Югославия в 74 държави, включително Египет, Индия и САЩ. Въпреки че комунистическите власти се хвалили за "работата на столетието" с американците, Юго е имал слаб успех отвъд океана.
Денис Бертелсен, 38-годишен датчанин, със своите трима приятели се решил да направи югоносталгична обиколка "за да види историята и да разбере какво е повлияло на развоя и падението на Югославия".
Той е един от милион туристи, които годишно посещават Белград. Над 800 хиляди идват от чужбина.
Турът включва преминаване покрай популярния Хотел Югославия на брега на Дунав, един от най-луксозните хотели в комунистическата епоха. Тук са отсядали американските президенти Ричард Никсън и Джими Картър, както и британската кралица Елизабет ІІ.
Въпреки че Хотел Югославия е извън употреба от 1999 година, ударен по време на бомбардировките на НАТО с които се опитаха да притиснат Слободан Милошевич да оттегли своите войски от Косово, сградата все още има митичен статус.
Полският студент Доминик Войчеховски изследва автомобила Фичо за свой художествен проект концентриран върху югоносталгията, все още присъстващ в спомените във всички земи от бивша Югославия, но, както споменава агенция АФП, много по-малко в Хърватия, където доминира силно усещане за родолюбие.
"Заинтересован съм за процеса на комерсиализацията на югоносталгията и начинът по който хората настояват да се запази знанието за Югославия, докато по-старите поколения опитват и да върнат времето назад", заяви 25-годишният студент.
За студента най-впечатляващ дял от обиколката са били белградските кули Генекс, съответно западната порта на Белград, все още един от най-големите и вероятно най-грозните небостъргачи в града.
Повечето туристи не знаят много за Югославия, освен че е била държава с 22 милиона жители под ръководството на Тито, който я е управлявал от края на Втората Световна война до своята смърт през 1980 година. Федерацията от шест републики се разпадна десетилетие по-късно след поредица войни в които загинаха повече от 130 хиляди души.
Йована Стойилкович е родена през 1992 и никога не е живяла в СФРЮ, но знае много за нея. "По разказите на моите родители, техни приятели и семейството, било е добро време", казва тя.
След новината, че в Белград върви успешен бизнес с употребата на доброто старо Юго, не закъсня и тази, че в Загреб също се предлага такава услуга.
Загребска агенция предлага на туристите опита от возене в Юго по хърватските улици.
"До идеята дойдох след посещение на Армения и вземането под наем на Лада Нива. В Еуропкар (където взех Ладата) ми казаха, че това им е най-отдаваната под наем кола, защото всички искат да опитат шофирането на този легендарен теренен автомобил! След това започнах да изследвам и открих отдаване под наем на Мини в Лондон, на Трабант в Берлин и подобни... Също така, намерих и Юготур в Белград за която се появи новина в медиите, но трябва да кажа, че моята концепция е напълно различна и тук не става дума за оживяване на Югославия. Моята идеята е обиколки по околността на Загреб и отдаване под наем, а никак ударение върху югоносталгията", каза Антония Бунтак, собственичка на агенция АВ Травел.
Предлагат се три автомобила от 1987 година, червеният Божо е Юго 55, Жути е Юго 45А, а синият Заги е Юго 45. Четири часа шофиране струват 49 евро, осем часа са 75, а ако наемете Югич за 16 часа това удоволствие ще ви струва 95 евро. Освен че можете да вземете под наем Югич, на разполагане има и обиколки с водач и авантюри създадени според вашите желания.
"Югичите дойдоха от собственици от Загреб и Карловац, които вече не шофират автомобилите, а децата не са заинтересовани за олд таймери. За единия чак имам и оригиналната сметка и гаранция от 80-те", разкри Антония.
Едва са тръгнали с услугата, която е достъпна от 1 август, но засега обратната връзка е отлична.
"Особено от страна на американци, които си спомнят за легендарното Юго, рекламите и филмите. Обиколките не са предназначени за наши граждани, въпреки че, разбира се, са добре дошли, затова страницата е само на английски. Въпреки че мислех че ще е изключително за чужденци, реакцията на хърватите е отлична. Всички имат някаква своя история свързана с Югича, а тъй като историята е за самата кола и забележителностите на Хърватия, а не за югоносталгията и бившата държава, трябва да призная, че не съм срещнала негативни коментари. Но, що се отнася до въпросите и резервациите - преобладават чужденците", поясни Бунтак.