понеделник, 12 февруари 2018 г.

Сърбия е все по-близо до филмовите меки


От чуждестранните филмови екипи, които снимат в Сърбия, тя заработва отлично, поправя имиджа и става туристически атрактивна. Точно заради това, правителството на западната съседка по предложение на Министерството на икономиката прие нова Уредба за стимулирането на продукция на аудио-визуални дела, с която процентът възвръщаемост на инвеститора е увеличен от 20 на 25. Отделени са двойно повече пари от миналата година - 800 милиона динара.

Нова Зеландия се прослави с Хобитите, Дубровник с Игри на тронове, а Прага и Карлови Вари - Джеймс Бонд.

Лидерската позиция в региона във филмовата индустрия с години държа Прага. Неотдавна титлата му отне Будапеща, с изграждането на огромен брой най-съвременни студия по мярката на изискващите чуждестранни продукции.

С тези филмови меки Сърбия не може да се сравнява, но е на добър път да стане привлекателна дестинация за филмаджиите. Заради бурната история има цял диапазон разнообразни пейзажи, а най-новото правителствено решение на практика е покана.

"Това е един от примерите за първа структурна поддръжка на креативните индустрии в Сърбия, според която креативната индустрия, в случая филмите, не се смятат само като култура, а и като работни места, като подкрепа на малките и средни предприемачи в държавата и като довеждане на чуждестранни инвестиции, съответно увеличаване на износа", изтъква Милица Божанич от сдружение "Филм ин Сербиjа".

Всяко евро вложено в стимулиране на филмовата индустрия се възвръща шестократно.

За първите две години на програмата е подкрепено произвеждането на 37 домашни и международни аудио-визуални проекта, което е донесло на Сърбия повече от 30 милиона евро инвестиции. В ход е реализация на още около 20 проекта, а се очаква, с допълнителния стимул от 25%, годишно да могат да се направят значително повече инвестиции.

От парите, които филмов екип харчи, боравейки в някоя държава, 60% отиват за разходи за продукцията, а 40% в други индустрии, особено туризъм, път, търговия, инфраструктура и сферата на услугите.

Сърбия в проектите на чуждестранните продукции най-често представя някоя друга локация, така, например, в един индийски филм Бабин зуб на Стара планина представял Еверест. Истински успех ще е когато Сърбия играе себе си.

"Това е най-важното. Ние наистина вярваме, че в бъдеще ще се заснемат филми в които ще се вижда, че са снимани в Сърбия и по този начин значително ще привлечем внимание върху всички красоти, които имаме да предложим. Ние сме много атрактивни и вярвам, че ще можем в следващия период и така да се покажем в популярни филми" смята Мария Лабович, директорка на Туристическа организация Сърбия.

На световно ниво, във филмовия туризъм, най-далеч са отишли британците. Всеки седми турист, който идва, например, в Лондон, иска да посети локации на които са снимани някои филмови шедьоври и сериали.

Британската филмова индустрия е в най-тясно сътрудничество с Туристическата организация на Великобритания. Внимателно се планира какво ще се снима в следващите години, а от това да има еднаква корист и за филмите и за туризма.