петък, 24 февруари 2017 г.

Преживял е 2 лагера, клинична смърт и предателството на жена, която обичал


Власта Велисавлйевич е на 90 години, а в своя живот е бил заточеник в комунистически и нацистки лагер, преживял е клинична смърт и погрешна диагноза за рак, а и предателството на съпругата му, което никога не простил.

Доайенът на сръбското актьорство е бил затворен в нацистки лагер в Германия от който успял да избяга през 1944 г.

- Спаси ме това, че бях млад и здрав, затова вместо да ме пратят в газовата камера, нацистите ме ползваха като работна сила във фабрика за гранати и оръжия в Дортмунд. Един от майсторите в тази фабрика ме взе за свой помощник. Даде ми немски пропуск, който когато вече избягах от лагера ми помогна през Мюнхен първо да се докопам до Загреб, а после Земун и Белград - разказва Власта Велисавлйевич.

Като студент трета година в Академията за драматично изкуство е отведен първо в затвора в Банйица, а след това в Голи оток. Там прекарал три години.

- През тези години на моята жена оказвали натиск да се отрече от мен. И се отрекла. Но ме е и чакала, мислейки че ще разбера и ще продължим там където сме спрели. Как да продължим? Това не е възможно. Ако вас някой в най-тежкия миг ви предаде, ако се отрече, тогава не струва, свършено е! Не исках да й простя - разказва актьорът, който казва, че около него имало жени, които се съгласили с тежките условия, но не са се отричали от своите мъже. Неговата съпруга след всичко отново се омъжила и с новия си мъж отишла в Америка. С нея има дъщеря, която като пораснала, заради тежката ситуация отишла в Америка при майка си където живее и днес с внуците му.

Власта през живота си има три брака и често в интервюта изтъква, че третият път е най-сладко.

През живота си е преживял и клинична смърт, а когато се пробудил от комата се върнал на театралната сцена. Преди две години онколог го диагностицирал с рак и му казал, че трябва да отиде на лъчение.

- Отказах, не исках да се облъчвам. След силни убеждавания с този млад доктор, накрая все пак се съгласих на следващия ден да дойда за още един преглед. На следващата сутрин, във входа, налетях на негов по-възрастен колега, лекар, който ме позна от телевизията. Поговорихме, прегледа ме, погледна резултатите от скенера... Виждам, чуди се човекът. Повика колегата, тогава и някаква докторка. "Вие нямате нищо!", ми каза накрая. "Какъв рак?!", обясни Власта.