петък, 23 септември 2016 г.

Джокович за любовта към тениса, семейството, Сърбия и хората

 
Новак Джокович главно го питат за нещата и плановете в тениса. Неговото интервю за австралийското издание "Тенис смеш" е малко по-различно. Журналистът Бари Ууд зададе на най-добрия спортист в днешно време двадесет не съвсем класически въпроса, а ето какви бяха и отговорите.

1 Коя е най-голямата полза когато сте известен?

- Уважението което получавате.

2 Кои качества най-много обичате в другите хора?

- Искреност. Великодушие. Любезност.

3 Какво ви нервира?

- Неуважението. Песимистичният поглед върху живота.

4 Какво най-много обичате в своята личност?

- Обикновено не обичам да отговарям на въпроси за себе си. Те трябва да са към другите хора, но ако настоявате, аз съм - оптимист. Не само когато става въпрос за тениса, а за всичко в живота. Виждам надежда, виждам светлина когато други, може би, не ги виждат.

5 Какво не обичате в себе си?

- Че закъснявам. Трябва да поработя над това. И, може би, понякога не съм реалист когато става въпрос за неща, които мога и които не мога да направя.

6 Кой е вашият най-добър момент на тенис терена?

- Три момента бих нарекъл такива. Спечелването на Купа Дейвис през 2010 г, спечелването на Уимбълдън 2011 и 2014 г, както и финала на Откритото първенство на Австралия през 2012 с Надал, най-дългият финал от Големия шлем.

7 Кой е вашият най-лош момент на тенис терена?

- Има и такива, но аз предпочитам да помня онези добрите. Имал съм няколко тежки момента. Онзи който сега пръв ми идва на ум е четвъртфиналната загуба от Юрген Мелцер през 2010 година на Ролан Гарос, загуба след която за пръв път в кариерата имах толкова голямо съмнение, страх от продължаване да се занимавам с тенис. Това е един от ключовите моменти в моята кариера.

8 Знаейки кой сте сега, какъв съвет бихте дали на себе си, като по-млад, в началото на кариерата?

- Бъди търпелив. Търпението е величина, а много хора го нямат тези дни. Трябва да имаш правилният, положителен ход на мисли, към тениса и всичко в живота.

9 Кой е най-добрият съвет, който някой ви е давал?

- Отнасяй се към другите така както искаш другите да се отнасят към теб.

10 Опишете един съвършен ден?

- Трябва тук да спомена тениса. Наистина обичам да играя, бих сложил един час тенис. И един час голф. Тук ще има и малко театър, и цял следобед с моето семейство.

11 Дали сте суеверен?

- Не.

12 Коя е вашата най-екстравагантна (най-скъпа, или най-голяма) покупка?

- Уау. Моята най-екстравагантна покупка, вероятно, би била автомобил. Но, аз не съм екстравагантен. Не съм си купил още и къща. Скоро, скоро.

13 На коя жива особа най-много се дивите?

- Има няколко. Ричард Брансън (магнат, инвеститор, филантроп, основател на групата Вирджин, която обединява 400 компании) е един от тях. Много съм удивен от един монах от Сръбската православна църква, с който се запознах в Света гора, в Гърция.

14 Кой е вашият най-голям страх?

- Не мисля за страховете. Въпреки че ги имам, не мисля за тях по този начин.

15 Коя е най-голямата скъпоценност, която притежавате?

- Моят син Стефан.

16 Ако не бяхте тенисист, какво бихте искали да сте?

- Вероятно бих бил спортист. Не знам дали бих бил професионален спортист, но... Мисля и че бих бил включен в нещо, което има връзка с природата, защото обичам природата. Израснал съм в планина, проведох много време навън. Но, не знам в каква посока би ми се развил живота, защото не провеждам много време размисляйки "какво ако това, какво ако онова". Вярвам, че всичко в живота се случва с някаква причина, а по някаква причина и аз съм тенисист.

17 Кое е най-доброто място на което сте били?

- Моята страна е моето любимо място. Разбира се, Белград и Копаоник, планината в която съм отраснал. Но, има още няколко красиви места на тази планета, които съм посетил. Избирам Перито Морено, глетчер на юг в Патагония, в южните части на Аржентина. Тамошната гледка е една от най-впечатляващите, които съм виждал в природата.

18 Къде бихте искали да отидете, а още не сте били?

- Хималаи, Тибет, Непал. Бих искал да отида там. Африка, Южна Африка, специално, но бих искал да видя цяла Африка. И, още малко от Южна Америка, Мачу Пикчу, това старо духовно място.

19 Кого с най-голяма радост бихте искали да имате като гост за вечеря, било то хора, които са живи сега или не?

- Никола Тесла. Той е един от най-големите учени, най-големите хора, които някога са съществували, той е моята пътеводна звезда. Наистина бих искал една такава вечеря с него да е възможна.

20 Как бихте искали да ви помнят?

- Като добър човек, като някой, който е използвал успехите и достиженията в своя живот като средство за помощ на другите.