четвъртък, 8 септември 2016 г.

Холандец преместил се в Сърбия: Тук всички са Тесла, но ги убива течението!

Beograd, foto Profimedia
Фабиян Вендриг през август 2014 година се преместил от Холандия в Белград заради съпругата, която е сръбкиня. Както казва, за тези две години научил много за народа и красивата страна.

Фабиян в блога, който пише, открива какво мисли за сърбите след две години живот в тяхната държава.

1 Сърбите са любопитни и приятелски настроени

Откакто се преселих се запознах с 99,9% сърби, които са приятелски настроени към чужденците. Когато се обръщам на чужд език веднага ме питат откъде съм, дали ми харесва Сърбия. Това наричам позитивно любопитство и няма нищо лошо в него. Ако отново ги срещнете, сигурно ще се сетят за вас.
foto Profimedia
2 Сърбия има красива природа

Красива природа с планини, реки, пещери, каньони, равнини и езера. Досега съм опознал природата на Сърбия, защото обичам доста да пътувам, но ще продължа да я изследвам.

3 Сърбите са изобретателни

Всички са чували за Никола Тесла (да, сърбин е), който е бил голям изобретател. Струва ми се, че живея в държава с много Тесла - за всяка околност сърбите намират решение или поне онова временното. Това вече съм изпробвал, когато съм бил на ръба на нервите, но хей, винаги има някой умен сърбин около вас който ще предложи просто решение за вашия проблем. В моята предишна държава Холандия шофьорът на автобуса веднага би отишъл към гаража ако види че вратите са развалени. В сръбския автобус просто ще сложи голям камък на вратата и никой не го притеснява: проблемът е решен!

4 Сърбите се наслаждават на живота

Майстори в празнуването. Икономическата ситуация в тази държава не е толкова добра и хората се борят да преживяват, но някак и поред това извличат най-доброто което могат. Недейте да се изненадвате когато чуете весела музика на място на което не бихте очаквали. Когато има нещо да се празнува те ще направят това и въпреки всички неудачи.
foto Profimedia
5 Сръбската храна е фантастична

Много е вкусна! Започнах много по-добре да се храня откакто съм тук (моята жена се гордее с това). В началото не ми харесваше съвсем всичко, но все повече и повече откривам. Отскоро започна да ми харесва "сватбарско зеле", а следващата стъпка е известната сръбска сърма.

6 Сърбите определят различно времето

Сръбската минута не трае 60 секунди, а 120. От тук произлиза че сърбите винаги закъсняват: ако имате среща в 13 ч бъдете сигурни, че няма да започне преди 13:15. Друго нещо, когато сърбите ви кажат "след пет минути" това най-вероятно ще бъде 10 или 15, а може дори и 20. Южноевропейският манталитет е стигнал до Сърбия преди да стигнат влаковете (които също така са закъснели).

7 Няма проблеми срещу Много проблеми

Когато сърбин ви каже "няма проблеми" това значи, че всъщност има много проблеми. Сигурно ще чуете и фразата "само полека", която значи че проблемите няма скоро да се решат. Във всеки случай тогава започва изобретателността и връщане на точка 4.

8 Сърбите са гласовити

Те говорят доста гласовито. Чак и когато не съм живял в Сърбия съм забелязвал това. Веднъж като чуете разговор на сръбски ще помислите, че става въпрос за скандал, но всъщност това е техният нормален разговор. Тогава не можех да повярвам, сега разбирам.

9 Залезите в Сърбия са много красиви

Разбира се, че съществуват много места на света на които залезите на слънцето са много красиви, но аз ги обичам тук, особено през зимата.

10 Течението може да убие сърбите

Почти във всеки текст за характеристики на сръбския народ можете да видите, че се споменава течение. Днес разбирането, че течението може да "убие" използвам в много ефектен маниер: ако някой сърбин ми досади му устройвам "течение". Веднъж колега нарочно ми направи това, направи течение и полудях. Полека свиквам с живота в Сърбия. След две години мога да кажа, че съм щастлив, че живея тук!
 foto Profimedia