събота, 13 октомври 2018 г.
Пиротският кашкавал чака виза за ЕС
В следващите две години Сърбия трябва да сертифицира международно първите три продукта, които ще могат да получат логото на Европейския съюз, за да се продават из цяла Европа. За сертифициране се конкурират продукти със защитено географско порекло каквито са пиротския кашкавал, лесковашкия айвар, фрушкогорския мед и футошкото зеле. Представители на ЕС са обиколили Пирот и са се запознали с начина на произвеждане на пиротския кашкавал.
Кашкавалът е първият млечен продукт от пиротския край със защитен географски произход. Оригиналната рецепта, стара над два века, се пази от Млекарската школа. Като напълно природен продукт кандидатства и за международно сертифициране.
Бранислав Ракетич от Министерството на земеделието казва, че това е добър пример за други потенциални производители на сирена да се включат в системата за защита.
По неговите думи пионерска стъпка е направила Млекарската школа, която е тръгнала по този път.
Условията за сертифициране на храни в Европейския съюз са много строги. Затова към този процес трябва да се подходи сериозно, стъпка по стъпка, изтъкна Давид Либерати, шеф на проекта на Европейския съюз за органично производство.
"Пробвах пиротския кашкавал. Вкусът е отличен и е много подобен на едно сирене което се прави в Италия и вече има знака на ЕС. Разбира се, вашият кашкавал има своята оригиналност и вкуса на региона от който произхожда. Пирот има реални капацитети и трябва да ги използва, за да стигне кашкавалът на полиците на Европейския съюз", заяви Давид Либерати.
Местната самоуправа активно ще се включи в този проект.
"Ние сме готови, ако трябва, да се включим и финансово в тази международна защита на пиротския кашкавал", изтъкна Горан Попович, помощник градоначалник за земеделието.
Храната със защитен географски произход е бизнес карта за Сърбия. Много е важно продуктите, които кандидатстват за сертификат да имат реално производство и активно сдружение на тези производители. По този начин, шанс получават и малки производители.
Логото на Европейския съюз на техните продукти отваря един голям пазар, но и перспектива за сръбските производители на органични храни.