неделя, 28 януари 2018 г.

Макетът който измами НАТО

В музея на въздухоплаването в Сурчин, неотдавна е изложен реставриран макет на самолета Миг 29 в естествен размер, който през 1999 година е използван като лъжлива цел за авиацията на НАТО. От общо шест макета, само един частично е "преживял" бомбардирането, тежко ощетен, но след два месеца работа отново е върнат към живот.

Автор на макета е подполковник и пилот в пенсия Джордже Иванов, който със свои приятели макетисти е направил макети и така създал в НАТО стратезите илюзия за унищожени самолети.

"Преди три години, от Батайница го пренесохме в музея и почти два месеца бяха нужни да се реставрира. Макетът свидетелства за времето когато вярвахме, че технологично надмощна сила с помощта на пръчка и канап можем да заблудим да помисли, че това са истински самолети и да ги цели", обяснява Иванов за предаването "Позволете...".

По време на бомбардировките на НАТО, Военното въздухоплаване на армията на Югославия изгуби повечето самолети Миг 29 и в един момент останаха само шест.

Иванов тогава е бил пилот във Военното въздухоплаване и стигнал до идеята да се направи първо един макет, а ако неприятелят "клъвне" - още пет и така да се създаде илюзия, че тогавашните най-добри самолети на ВЮ са унищожени.
"Макетът е правен така, че визуално да изглежда като истински самолет. Той дава и радарно отражение, защото е изработен от ламарина, моторите са от бурета в които сме палили огън, а в макета беше поставена радиостанция НАТАША, която имитираше комуникация", с усмивка разказва Джордже Иванов.

Макетите са изработвани в една фабрика за мебели, която се намирала във Войводина, а в началото цялата работа най-много зависела от ентусиазма на хората, които често работели и по 24 часа без почивка.

Заради недоверието на военната система, първият макет е изработен за 20 дни, а за всеки следващ било необходимо от пет до седем дни, защото и военната система осъзнала голямото значение на лъжливите цели.

"Макетите ги докарвахме по начина по който и истинските самолети идваха до пистата. Когато НАТО заснеме ситуацията, имахме седем минути да преместим истинския самолет и на приблизително същото място да поставим макета, по който неприятелят изстрелваше ракети", обяснява Иванов.

Макетите са поставяни на трева, като в случай на уцелване да не бъдат нанасяни щети на пистата, а НАТО нито веднъж "не е пропуснал" - уцелил всички макети, но не и самолети.

Без признание

С Джордже Иванов, в изработването на макета работили макетисти, но най-много били мебелисти, а никой от тях никога не е получил никакво признание.

"И сега когато се реставрираше макета, никой не ми е помагал, освен колеги и хора от Музея по въздухоплаване. В края на краищата, това не е важно, важно е, че влезе в историята", горд е някогашният пилот, а днес художник и иконописец.

Макетът на самолета Миг 29 от Батайница в Музея по въздухоплаване е докаран в много лошо състояние, защото е бил оставен на зъбите на времето, а най-голямата част от макета не е и съществувала.

Разбира се, макетът в автора е пробудил и емоции и спомени от 1999 година.

"Човек всички негативни неща, които преживее в живота иска да изстиска от мозъка, така и аз опитвам да изстискам всички тези детонации, експлозии, смърт. Най-хубавото нещо е, че на 24 април 1999 година ми се роди син Йован в болница "Драгиша Мишович", ден преди да бомбардират болницата", обяснява Джордже Иванов.

Джордже Иванов е прекарал цял живот във войската. Завършил е първи клас Военна гимназия в Белград, Военновъздушната академия в Задар, а след това е служил в Пула, някогашния Титоград (днес Подгорица - б.р.), в Прищина е летял 13 години, а в Батайница го е заварила войната.

Пенсионирал се е през 2001 година и разказва за това как той и неговите другари са забравени.

"Тази година за пръв път ми се обадиха от Батайница на празника на пилота, което приятно ме изненада, от сдружението на пилотите получих благодарност и награда. Държавата тук досега не се е показала, а войската най-малко, не само към мен, а към всички, които участваха в тази акция", казва Иванов.

Все пак акцентира, че е имал помощта на директора на Музея по въздухоплаване, който е одобрил средства за реставрация, което не може да се случи, ако държавата е имала нещо против тази акция.

"Аз за себе си съм намерил мир, работя в църкви, в момента съм в Голия, рисувам икони и се наслаждавам на това. Който и да чуе и види тази история, ние сме на разположение", изтъква Джордже Иванов.

Той досега е имал повече от 65 изложби в Америка, Париж, Рим, Братислава. Занимава се с иконопиство, изрисувал е и дузина църкви, а светът на изкуството, боите и четките му е донесъл така необходимия мир и щастие.